35 TFSI – Co to za silnik

Oznaczenie „35 TFSI” na tylnej klapie samochodu marki Audi, a także w modelach Skody, Seata czy Volkswagena, dla wielu kierowców jest zagadką. W przeciwieństwie do tradycyjnych oznaczeń, które bezpośrednio informowały o pojemności skokowej silnika, nowa nomenklatura wprowadzona przez koncern z Ingolstadt w 2017 roku odnosi się do przedziału mocy. W tym złożonym, lecz precyzyjnym systemie, „35 TFSI” nie jest nazwą jednego, konkretnego silnika, lecz symbolem nowoczesnej, wydajnej i zaawansowanej technologicznie jednostki napędowej, która w zależności od modelu i rynku może mieć różne oblicza. To symbol ery downsizingu, turbodoładowania i inteligentnych systemów oszczędzania paliwa.

Co kryje się za liczbą „35”? Nowa nomenklatura Audi

Aby w pełni zrozumieć, czym jest „35 TFSI”, należy najpierw rozszyfrować nową strategię nazewnictwa Audi. Koncern odszedł od informowania o pojemności na rzecz dwucyfrowego oznaczenia mocy. Liczby te odpowiadają konkretnym przedziałom mocy wyjściowej, mierzonej w kilowatach (kW). Oznaczenie „35” zostało przypisane do silników generujących moc w zakresie od 110 do 120 kW, co w przeliczeniu na bardziej popularne konie mechaniczne (KM) daje przedział od 150 do 163 KM. Litery „TFSI” pozostają niezmienne i oznaczają „Turbocharged Fuel Stratified Injection”, czyli turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W praktyce, zdecydowana większość samochodów noszących emblemat „35 TFSI” jest napędzana silnikiem o mocy dokładnie 150 KM.

Silnik 1.5 TFSI evo (EA211 evo)

W absolutnej większości przypadków, sercem pojazdu z oznaczeniem „35 TFSI” jest nowoczesna, czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1.5 litra, należąca do rodziny EA211 evo. Jest to bezpośredni następca popularnego silnika 1.4 TFSI, który stanowił kamień milowy w strategii downsizingu Grupy VAG. Silnik 1.5 TFSI to prawdziwy popis inżynierii, naszpikowany technologiami, które jeszcze dekadę temu były zarezerwowane dla jednostek o znacznie wyższych osiągach i cenie. Jego celem jest połączenie dynamiki z imponującą oszczędnością.

Kluczowe technologie silnika 1.5 TFSI evo

  • System odłączania cylindrów (ACT/COD): Jedną z najważniejszych innowacji jest system Active Cylinder Technology (lub Cylinder on Demand). W warunkach niskiego i średniego obciążenia – na przykład podczas spokojnej jazdy ze stałą prędkością – system w sposób niezauważalny dla kierowcy odłącza dwa z czterech cylindrów (drugi i trzeci). Silnik pracuje wówczas jak jednostka dwucylindrowa, co prowadzi do znacznej redukcji zużycia paliwa, sięgającej nawet 0,5 l/100 km. Cały proces aktywacji i dezaktywacji cylindrów trwa zaledwie kilkanaście milisekund.
  • Turbosprężarka o zmiennej geometrii (VTG): Silnik 1.5 TFSI był jedną z pierwszych masowo produkowanych jednostek benzynowych, w której zastosowano turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek turbiny. Technologia ta, znana od lat z silników Diesla, pozwala na optymalizację przepływu spalin w całym zakresie obrotów. Przy niskich obrotach łopatki zamykają się, przyspieszając strumień spalin i umożliwiając turbinie błyskawiczne osiągnięcie pełnej wydajności. Eliminuje to niemal całkowicie zjawisko turbodziury i zapewnia dostępność maksymalnego momentu obrotowego (zwykle 250 Nm) już od bardzo niskich prędkości obrotowych (ok. 1500 obr./min).
  • Cykl spalania Millera (B-Cycle): W celu dalszej poprawy wydajności, silnik ten pracuje w zmodyfikowanym cyklu spalania, zwanym cyklem B lub cyklem Millera. Charakteryzuje się on wcześniejszym zamykaniem zaworów ssących, co skraca fazę sprężania, a wydłuża fazę rozprężania. Taki proces pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie energii ze spalanego paliwa, co bezpośrednio przekłada się na niższe zużycie benzyny, zwłaszcza przy częściowym obciążeniu.
  • Układ wtryskowy Common Rail: Wysokociśnieniowy system bezpośredniego wtrysku paliwa (do 350 barów) pozwala na precyzyjne dawkowanie i doskonałe rozpylenie paliwa w komorze spalania, co optymalizuje proces spalania i zmniejsza emisję szkodliwych cząstek stałych.

Wersja „B” – Silnik 2.0 TFSI

Ciekawostką jest fakt, że w niektórych modelach Audi, zwłaszcza tych opartych na platformie z podłużnie umieszczonym silnikiem (np. Audi A4, A5), oznaczenie „35 TFSI” kryje pod maską… zdławioną, dwulitrową jednostkę z rodziny EA888. Generuje ona tę samą moc 150 KM i moment obrotowy 270 Nm. Zastosowanie większego, ale „odprężonego” silnika podyktowane jest głównie względami optymalizacji i norm emisji spalin. Silnik 2.0 TFSI w tej konfiguracji również pracuje w oszczędnym cyklu B (B-Cycle), co pozwala mu osiągać niskie zużycie paliwa przy jednoczesnym zachowaniu potencjału większej pojemności, co przekłada się na wysoką elastyczność.

Wsparcie elektryczne – system Mild Hybrid (MHEV)

Wiele nowszych modeli z silnikiem 35 TFSI, zarówno w wersji 1.5, jak i 2.0, jest wyposażonych w technologię „miękkiej hybrydy” (Mild Hybrid). System ten opiera się na 12-woltowej instalacji elektrycznej i wykorzystuje rozrusznik-alternator (BAS) połączony z silnikiem za pomocą paska. MHEV pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania, która magazynowana jest w niewielkim akumulatorze litowo-jonowym. Zgromadzona energia jest następnie wykorzystywana do wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszania (tzw. „e-boost”) oraz do zasilania pokładowej elektroniki. Co najważniejsze, system MHEV umożliwia całkowite wyłączenie silnika spalinowego podczas jazdy wybiegiem („żeglowania”) w określonych warunkach, co dodatkowo obniża zużycie paliwa.

Niezawodność i potencjalne problemy: zjawisko „Kangura”

Silnik 1.5 TFSI evo jest generalnie uważany za jednostkę udaną i niezawodną. Jednak jego wczesne wersje, produkowane w latach 2017-2019 i łączone z manualną skrzynią biegów, borykały się z szeroko opisywanym problemem tzw. „kangura”. Objawiał się on nieprzyjemnym szarpaniem podczas ruszania na zimnym silniku. Problem był spowodowany opóźnioną reakcją jednostki na wciśnięcie pedału gazu, co wynikało z oprogramowania sterującego. Producenci (Audi, VW, Skoda, Seat) przeprowadzali akcje serwisowe, wgrywając aktualizacje oprogramowania, które w większości przypadków eliminowały lub znacznie ograniczały ten problem. Wersje z automatyczną skrzynią biegów (S tronic/DSG) oraz nowsze roczniki są wolne od tej wady. Poza tym incydentem, silnik ten nie wykazuje typowych, powtarzalnych usterek i przy regularnym serwisie odwdzięcza się wysoką kulturą pracy i trwałością.

Symbol nowoczesnej motoryzacji

Podsumowując, oznaczenie „35 TFSI” to znacznie więcej niż tylko liczba na klapie bagażnika. To wizytówka nowoczesnej myśli technicznej Grupy VAG, której celem jest dostarczenie kierowcy optymalnego połączenia dynamiki, komfortu i niskich kosztów eksploatacji. Niezależnie od tego, czy pod maską pracuje zaawansowana jednostka 1.5 TFSI z systemem ACT, czy jej większy, dwulitrowy odpowiednik, kierowca otrzymuje silnik o mocy 150 KM, charakteryzujący się wysoką elastycznością, niskim zużyciem paliwa i kulturą pracy, którą dodatkowo poprawia system Mild Hybrid. Jest to wybór skrojony na miarę współczesnych potrzeb – wystarczająco mocny do sprawnego poruszania się w każdych warunkach, a jednocześnie zaskakująco oszczędny dzięki inteligentnym technologiom.