Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Wprowadzenie na rynek modelu Audi A6 generacji C8 (od 2018 roku) przyniosło nie tylko rewolucję w dziedzinie cyfrowego wnętrza, ale także istotne zmiany pod maską. Producent z Ingolstadt postawił na szeroką elektryfikację, co oznacza, że niemal wszystkie silniki w tym modelu to tzw. miękkie hybrydy (MHEV). System ten, oparty na instalacji 12V w silnikach czterocylindrowych oraz 48V w jednostkach V6 i V8, ma na celu obniżenie zużycia paliwa oraz poprawę płynności działania systemu start-stop. Dla potencjalnego nabywcy oznacza to jednak nieco bardziej skomplikowaną budowę osprzętu, choć w praktyce systemy te okazują się stosunkowo trwałe.
Jednym z największych wyzwań dla osób szukających używanego lub nowego Audi A6 C8 jest nowa nomenklatura oznaczania mocy. Zamiast tradycyjnych pojemności, na klapie bagażnika widnieją dwucyfrowe liczby (np. 40, 45, 50), które odnoszą się do przedziałów mocy, a nie wielkości silnika. Zrozumienie tego systemu jest kluczowe dla świadomego wyboru, ponieważ pod tym samym oznaczeniem mogą kryć się zupełnie różne konstrukcje w zależności od rocznika i rodzaju paliwa.
Aby ułatwić orientację w gąszczu oznaczeń, przygotowałem zestawienie najpopularniejszych silników dostępnych w tym modelu. Poniższa tabela prezentuje, co dokładnie kryje się pod handlowymi nazwami stosowanymi przez Audi.
| Oznaczenie handlowe | Typ silnika | Pojemność | Moc maksymalna | Skrzynia biegów |
|---|---|---|---|---|
| 35 TDI | Diesel R4 | 2.0 L | 163 KM | S tronic (7-biegowa) |
| 40 TDI | Diesel R4 | 2.0 L | 204 KM | S tronic (7-biegowa) |
| 45 TDI | Diesel V6 | 3.0 L | 231 KM | Tiptronic (8-biegowa) |
| 50 TDI | Diesel V6 | 3.0 L | 286 KM | Tiptronic (8-biegowa) |
| 40 TFSI | Benzyna R4 | 2.0 L | 204 KM | S tronic (7-biegowa) |
| 45 TFSI | Benzyna R4 | 2.0 L | 265 KM | S tronic (7-biegowa) |
| 55 TFSI | Benzyna V6 | 3.0 L | 340 KM | S tronic (7-biegowa) |
Silniki wysokoprężne od lat stanowią trzon sprzedaży w segmencie limuzyn klasy wyższej i nie inaczej jest w przypadku Audi A6 C8. Najpopularniejszym wyborem na rynku wtórnym jest wariant 40 TDI, czyli dwulitrowa jednostka o mocy 204 KM. Jest to konstrukcja zmodernizowana (EA288 Evo), która charakteryzuje się aluminiowym blokiem i bardzo wysoką kulturą pracy. Dla wielu kierowców jest to wybór optymalny – zapewnia sprint do „setki” w okolicy 8 sekund i rewelacyjne spalanie, które w trasie bez trudu spada poniżej 6 litrów na 100 kilometrów. Co istotne, silnik ten łączony jest ze skrzynią dwusprzęgłową S tronic, która działa błyskawicznie, choć bywa kosztowna w serwisowaniu przy wyższych przebiegach.
Dla bardziej wymagających kierowców Audi przygotowało widlaste „szóstki”: 45 TDI oraz 50 TDI. To jednostki z rodziny EA897, które oferują to, czego brakuje czterocylindrowcom – aksamitną pracę i potężny moment obrotowy (do 620 Nm w wersji 50 TDI). Te silniki są połączone z klasycznym, hydrokinetycznym automatem Tiptronic (ZF 8HP) oraz stałym napędem quattro z mechanizmem różnicowym Torsen (w przeciwieństwie do quattro ultra w 2.0 TDI). To połączenie gwarantuje niesamowitą trakcję i komfort.
Należy jednak wspomnieć o pewnej cesze charakterystycznej, często opisywanej jako wada tych jednostek w początkowych latach produkcji. Chodzi o wyraźną zwłokę w reakcji na gaz przy ruszaniu, wynikającą z oprogramowania skrzyni biegów i norm emisji spalin. Wiele egzemplarzy miało aktualizowane oprogramowanie, co niwelowało ten problem, ale warto zwrócić na to uwagę podczas jazdy próbnej. Pod kątem awaryjności, diesle V6 są solidne, choć skomplikowany układ oczyszczania spalin (AdBlue, DPF) oraz obecność drogich wtryskiwaczy piezoelektrycznych mogą generować wyższe koszty po przekroczeniu 200 000 km.
W dobie odchodzenia od diesli, silniki benzynowe w Audi A6 C8 zyskały na znaczeniu. Podstawą jest tu jednostka 2.0 TFSI, występująca głównie jako 40 TFSI (190-204 KM) oraz 45 TFSI (245-265 KM). Ten drugi wariant zasługuje na szczególne wyróżnienie. Użytkownicy chwalą go za doskonały balans między osiągami a kosztami utrzymania. Silnik ten jest znacznie lżejszy od diesli, co pozytywnie wpływa na prowadzenie samochodu w zakrętach – przód auta jest mniej podsterowny. Dynamika wersji 45 TFSI jest więcej niż wystarczająca do sprawnego wyprzedzania, a zużycie paliwa przy spokojnej jeździe autostradowej potrafi pozytywnie zaskoczyć.
Na szczycie cywilnej gamy stoi 55 TFSI, czyli 3-litrowe V6 o mocy 340 KM. To propozycja dla osób, które nie chcą rzucającego się w oczy modelu S6, ale oczekują sportowych osiągów (5,1 s do 100 km/h). Silnik ten pracuje niezwykle cicho i gładko, zapewniając prestiż, jakiego oczekuje się od limuzyny tej klasy. Należy jednak liczyć się ze spalaniem w mieście oscylującym w granicach 12-15 litrów. Opinie o trwałości rodziny silników EA839 są na razie pozytywne, pod warunkiem rygorystycznego przestrzegania interwałów wymiany oleju (maksymalnie co 10-15 tys. km, a nie w trybie Long Life).
Audi A6 C8 to także rozbudowana oferta hybryd typu plug-in (PHEV), oznaczonych jako TFSI e (wersje 50 TFSI e oraz 55 TFSI e). Łączą one silnik 2.0 TFSI z jednostką elektryczną, oferując łączną moc systemową od 299 do 367 KM. To idealna propozycja dla osób, które mają możliwość ładowania auta w domu lub w biurze. W trybie czysto elektrycznym można realnie przejechać około 40-50 km, co wystarcza na codzienne dojazdy. Dodatkowym atutem jest tutaj natychmiastowa reakcja na gaz dzięki wspomaganiu elektrycznemu. Minusem jest jednak wyraźnie mniejszy bagażnik (podłoga jest podniesiona, by pomieścić baterie) oraz zwiększona masa własna pojazdu.
W gamie modeli sportowych doszło do ciekawego podziału. W Europie model S6 C8 wyposażono w silnik… Diesla. Jest to jednostka 3.0 V6 TDI o mocy 344 KM, wspomagana elektryczną sprężarką (EAV), która eliminuje turbodziurę. Choć puryści mogą narzekać na brak benzynowego V8, to S6 TDI jest niesamowicie skutecznym „połykaczem autostrad” z ogromnym zasięgiem. Z kolei królem gamy pozostaje RS6 Avant z potężnym 4.0 V8 TFSI, generującym 600 KM. To auto, które nie wymaga rekomendacji – jest ikoną motoryzacji łączącą osiągi supersamochodu z praktycznością kombi, choć jego koszty utrzymania są astronomiczne w porównaniu do reszty gamy.
Wybór odpowiedniej jednostki napędowej w Audi A6 C8 powinien być podyktowany przede wszystkim profilem użytkowania samochodu. Nie ma jednego, uniwersalnego „najlepszego” silnika, ale można wskazać faworytów w konkretnych kategoriach. Jeśli auto ma służyć jako narzędzie do pokonywania dziesiątek tysięcy kilometrów rocznie, głównie na trasach szybkiego ruchu, bezkonkurencyjny pozostaje diesel.
Podsumowując, generacja C8 to bardzo udana konstrukcja, w której uniknięto poważnych wpadek konstrukcyjnych znanych z przeszłości. Kluczem do zadowolenia jest unikanie serwisowania w trybie Long Life (wymiana oleju co 30 tys. km to zabójstwo dla nowoczesnych jednostek) oraz świadomy wybór napędu dopasowany do własnych potrzeb. Niezależnie od wyboru, A6 C8 oferuje jeden z najwyższych poziomów komfortu w swojej klasie.