Audi Q5 od lat cieszy się niesłabnącą popularnością na rynku wtórnym, kusząc elegancką sylwetką, wysoką jakością wykonania i komfortem podróżowania. Kluczowym elementem, decydującym o satysfakcji z użytkowania tego niemieckiego SUV-a, jest jednak wybór odpowiedniej jednostki napędowej. W gąszczu oznaczeń TFSI, TDI, S tronic i quattro łatwo się pogubić. Ten wyczerpujący poradnik pomoże Ci podjąć świadomą decyzję i wybrać silnik idealnie dopasowany do Twoich potrzeb i oczekiwań, niezależnie od tego, czy celujesz w pierwszą, czy drugą generację modelu.
Audi Q5 I Generacji (2008-2016): Dojrzałość z pewnymi pułapkami
Pierwsza odsłona Audi Q5 (oznaczenie 8R) zrewolucjonizowała rynek kompaktowych SUV-ów premium. Szeroka gama silnikowa sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie, jednak niektóre jednostki, zwłaszcza z początku produkcji, mogą generować wysokie koszty utrzymania.
Silniki benzynowe (TFSI): Uwaga na wczesne roczniki
Wybór silników benzynowych w pierwszej generacji Q5 sprowadza się głównie do jednostki 2.0 TFSI oraz widlastej szóstki 3.2 FSI, a później 3.0 TFSI.
- 2.0 TFSI (180, 211, 225 KM): To najpopularniejsza opcja benzynowa, oferująca świetną dynamikę i rozsądne spalanie. Niestety, silniki te (zwłaszcza o kodzie EA888 Gen. 2, produkowane do 2011-2012 roku) zasłynęły z nadmiernego zużycia oleju silnikowego. Problem wynikał z wadliwej konstrukcji tłoków i pierścieni. Usunięcie tej usterki jest kosztowne i wymaga ingerencji w mechanikę silnika. Bezpieczniejszym wyborem są egzemplarze po 2012 roku, w których producent wprowadził niezbędne modyfikacje. Poprawione jednostki oferują dobrą kulturę pracy i są znacznie mniej problematyczne. Przed zakupem konieczna jest weryfikacja historii serwisowej i ewentualnych napraw w tym zakresie.
- 3.2 FSI (270 KM): Wolnossąca jednostka V6 to propozycja dla koneserów. Charakteryzuje się aksamitną pracą i pięknym brzmieniem. Jest to silnik uznawany za trwały i niezawodny, wolny od problemów z konsumpcją oleju, które trapiły 2.0 TFSI. Głównym minusem jest wyższe zużycie paliwa, które w cyklu miejskim bez trudu przekracza 12-13 l/100 km. Potencjalnym źródłem wydatków może być skomplikowany napęd rozrządu, którego wymiana jest kosztowna, choć na szczęście nie jest to częsta przypadłość.
- 3.0 TFSI (272 KM): Ten doładowany kompresorem silnik V6 zastąpił jednostkę 3.2 FSI po liftingu. Zapewnia rewelacyjne osiągi i świetną elastyczność. Jest to silnik generalnie polecany i trwalszy niż wczesne 2.0 TFSI. Należy jednak pamiętać, że ewentualne awarie kompresora mogą być kosztowne w naprawie. To doskonały wybór dla osób szukających kompromisu między osiągami a niezawodnością, gotowych na nieco wyższe koszty paliwa.
Silniki diesla (TDI): Moc, oszczędność i trwałość
Silniki wysokoprężne od zawsze były mocną stroną Audi i w przypadku Q5 I generacji nie jest inaczej. Oferują znakomity kompromis między osiągami a zużyciem paliwa.
- 2.0 TDI (143, 150, 170, 177, 190 KM): To najrozsądniejszy i najpopularniejszy wybór w gamie. Silniki te, oparte na systemie wtryskowym Common Rail, są trwałe, oszczędne i zapewniają wystarczającą dynamikę, zwłaszcza w mocniejszych wariantach (170, 177 i 190 KM). Spalanie w cyklu mieszanym oscyluje w granicach 6-7 l/100 km, co przy masie i gabarytach auta jest wynikiem znakomitym. Do typowych bolączek, na które należy zwrócić uwagę w autach z większym przebiegiem, należą: zużycie dwumasowego koła zamachowego, problemy z filtrem cząstek stałych (DPF) przy eksploatacji miejskiej oraz awarie klap w kolektorze ssącym. Mimo to, jest to najbardziej rekomendowany silnik w pierwszej generacji Q5 pod kątem kosztów utrzymania.
- 3.0 TDI (240, 245 KM): Widlasta szóstka w dieslu to propozycja dla najbardziej wymagających. Oferuje potężny moment obrotowy, fantastyczną kulturę pracy i osiągi godne sportowego samochodu, przy wciąż akceptowalnym zużyciu paliwa (średnio 8-9 l/100 km). Jednostka ta cieszy się opinią bardzo trwałej i niezawodnej. Najpoważniejszym i najdroższym potencjalnym wydatkiem jest wymiana napędu rozrządu, który umieszczono od strony skrzyni biegów. Interwencja ta wymaga wyjęcia silnika, co znacząco podnosi koszty robocizny. Na szczęście, problem ten dotyczy głównie egzemplarzy z przebiegami przekraczającymi 250-300 tys. km.
Audi Q5 II Generacji (od 2016 roku): nowocześniej i wydajniej
Druga odsłona Audi Q5 (oznaczenie FY) to ewolucja stylistyczna, ale rewolucja technologiczna. Paleta silnikowa została zmodernizowana, a większość jednostek zyskała na wydajności i kulturze pracy.
Silniki Benzynowe (TFSI): poprawiona reputacja
Audi odrobiło lekcję i silniki benzynowe w drugiej generacji Q5 są znacznie bardziej dopracowane.
- 2.0 TFSI (190, 245, 252, 265 KM): Podstawowa jednostka benzynowa to zmodernizowany silnik znany z poprzednika (EA888 Gen. 3 i nowsze). Problem nadmiernego zużycia oleju został w nim wyeliminowany. Silnik ten oferuje świetne osiągi, wysoką kulturę pracy i jest elastyczny. W nowszych modelach często występuje w połączeniu z systemem „miękkiej hybrydy” (MHEV), który ma na celu obniżenie zużycia paliwa. To solidny i godny polecenia wybór, który sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na trasie.
- SQ5 3.0 TFSI (354 KM): Sportowa odmiana SQ5 w wersji benzynowej to propozycja dla fanów adrenaliny. Silnik V6 z turbodoładowaniem gwarantuje fenomenalne osiągi i rasowy dźwięk. Jest to jednostka zaawansowana technologicznie, co przekłada się na potencjalnie wyższe koszty serwisowania, jednak opinie na temat jej trwałości są pozytywne.
Silniki Diesla (TDI): ewolucja w stronę ekologii
W dobie coraz ostrzejszych norm emisji spalin, silniki Diesla w nowym Q5 stały się jeszcze bardziej zaawansowane, co nie zawsze idzie w parze z prostotą obsługi.
- 2.0 TDI (150, 163, 190, 204 KM): Podobnie jak w poprzedniku, czterocylindrowy diesel jest sercem oferty i najchętniej wybieraną opcją. Zapewnia doskonałą relację dynamiki do spalania. Nowsze wersje (np. 40 TDI) często wyposażone są w system MHEV. Wszystkie silniki z tej gamy wykorzystują system SCR z płynem AdBlue, co jest standardem w nowoczesnych dieslach i wymaga regularnego uzupełniania. To wciąż najbardziej uniwersalny i ekonomiczny wybór do Q5.
- 3.0 TDI (286 KM): Sześciocylindrowy diesel w drugiej generacji to majstersztyk inżynierii, oferujący jeszcze więcej mocy i momentu obrotowego przy zachowaniu wysokiej kultury pracy. Podobnie jak mniejszy brat, wymaga stosowania AdBlue. To silnik dla osób pokonujących długie dystanse, ceniących sobie komfort i potężny zapas mocy. Potencjalne koszty serwisowe są wyższe niż w przypadku 2.0 TDI, ale w zamian otrzymujemy jednostkę o ponadprzeciętnych parametrach.
- SQ5 3.0 TDI (347 KM): Ciekawostką na rynku europejskim jest sportowa wersja SQ5 z potężnym dieslem V6. Wspomagany elektrycznym kompresorem silnik generuje aż 700 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na wgniatające w fotel przyspieszenie. To unikalne połączenie sportowych osiągów z zaletami silnika wysokoprężnego.
Jaki silnik będzie dla ciebie najlepszy?
Wybór idealnego silnika do Audi Q5 zależy od indywidualnych preferencji, stylu jazdy i planowanego budżetu na eksploatację.
- Dla oszczędnych i jeżdżących głównie w trasie: Zdecydowanie 2.0 TDI w obu generacjach. Warianty o mocy 170 KM lub wyższej zapewnią wystarczającą dynamikę, a niskie zużycie paliwa pozwoli na realne oszczędności. To najbezpieczniejszy i najbardziej rozsądny wybór.
- Dla wymagających i ceniących osiągi w dieslu: 3.0 TDI to klasa sama w sobie. Jeśli budżet na to pozwala, a przebiegi są znaczne, sześciocylindrowy diesel odwdzięczy się niezrównaną kulturą pracy i potężną mocą. Warto jednak szukać egzemplarzy z udokumentowaną historią serwisową.
- Dla miłośników silników benzynowych: W pierwszej generacji szukaj 2.0 TFSI po 2012 roku lub bezproblemowych 3.2 FSI / 3.0 TFSI, godząc się z wyższym spalaniem. W drugiej generacji każda wersja 2.0 TFSI jest godna polecenia jako nowoczesna i dynamiczna jednostka.
- Czego unikać? Głównym kandydatem na „czarnej liście” jest 2.0 TFSI z lat 2008-2011 z problemem olejowym. Zakup takiego egzemplarza bez udokumentowanej naprawy to proszenie się o bardzo kosztowne kłopoty.
Przed podjęciem ostatecznej decyzji, kluczowe jest dokładne sprawdzenie historii serwisowej wybranego egzemplarza oraz jego stanu technicznego w niezależnym warsztacie specjalizującym się w autach grupy VAG. Taka weryfikacja to najlepsza inwestycja, która pozwoli cieszyć się bezproblemową eksploatacją luksusowego SUV-a od Audi.