Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
BMW Serii 5 (F10), produkowane w latach 2010-2017, to synonim komfortu, prestiżu i doskonałych właściwości jezdnych. Jako następca kontrowersyjnego modelu E60, F10 zdobyło ogromne uznanie za swoją elegancką stylistykę i zaawansowaną technologię. Dziś, jako popularny samochód na rynku wtórnym, przyciąga wielu kierowców marzących o wejściu do świata klasy premium. Jednak za kierownicą tego marzenia stoi kluczowa decyzja, która może zadecydować o satysfakcji lub frustracji – wybór odpowiedniej jednostki napędowej.
Wybór silnika w BMW F10 to nie tylko kwestia mocy i spalania, ale przede wszystkim potencjalnej awaryjności i kosztów utrzymania. Gama silnikowa jest szeroka i zróżnicowana, a poszczególne jednostki mają diametralnie różną reputację. W tym artykule przeprowadzimy szczegółową analizę silników benzynowych i wysokoprężnych dostępnych w F10, wskazując, które z nich są uznawane za najmniej awaryjne, a na które należy uważać.
Silniki wysokoprężne przez lata były najchętniej wybieranymi jednostkami w BMW Serii 5 w Europie, oferując świetne osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa. W modelu F10 ich reputacja jest jednak mocno zróżnicowana.
Dostępne warianty (m.in.): 525d (204 KM), 530d (245/258 KM), 535d (299/313 KM), M550d (381 KM)
Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie „jaki silnik jest najmniej awaryjny w BMW F10?”, większość ekspertów i użytkowników bez wahania wskaże na sześciocylindrową, rzędową jednostkę o pojemności 3.0 litra, oznaczoną kodem N57. Jest to silnik, który stanowi złoty środek między fantastycznymi osiągami, wysoką kulturą pracy a, co najważniejsze, ponadprzeciętną trwałością.
Zalety:
Potencjalne problemy:
Podsumowując, N57 jest zdecydowanie najmniej awaryjnym i najbardziej polecanym silnikiem Diesla w gamie F10. Wersja 530d o mocy 258 KM oferuje idealny kompromis między mocą a kosztami.
Dostępne warianty (m.in.): 518d (143 KM), 520d (184 KM), 525d (218 KM – wersja z dwiema turbinami)
Czterocylindrowy silnik o pojemności 2.0 litra, znany jako N47, to jednostka owiana złą sławą i główny powód obaw wielu potencjalnych nabywców. Mimo dobrej dynamiki i niskiego spalania, silnik ten boryka się z jedną, bardzo poważną i kosztowną wadą fabryczną.
Zalecana jest profilaktyczna kontrola i wymiana rozrządu, co znacząco podnosi koszty eksploatacji.
Dostępne warianty (m.in.): 518d (150 KM), 520d (190 KM), 525d (218 KM)
Od lipca 2014 roku BMW zaczęło montować w modelu F10 zmodernizowaną jednostkę 2.0 diesel o oznaczeniu B47. Jest to następca niesławnego N47, w którym producent wprowadził szereg modyfikacji mających na celu wyeliminowanie głównych problemów.
W przypadku silników benzynowych wybór również sprowadza się do decyzji między starszymi, wolnossącymi konstrukcjami a nowszymi, turbodoładowanymi.
Dostępne warianty (głównie na rynkach poza UE): 523i, 528i, 530i (przed wprowadzeniem turbo)
Silnik N52 to ostatni przedstawiciel legendarnej rodziny wolnossących, sześciocylindrowych jednostek BMW. Ze względu na brak turbosprężarki i prostszą konstrukcję, jest uznawany za jeden z najtrwalszych i najmniej awaryjnych współczesnych silników benzynowych tej marki.
Jeśli znajdziesz zadbany egzemplarz z tą jednostką, będzie to prawdopodobnie najbezpieczniejszy benzynowy wybór pod kątem długoterminowej niezawodności.
Dostępny wariant: 535i (306 KM)
Jednostka N55 to następca słynącego z problemów silnika N54 (z dwiema turbinami). W N55 zastosowano jedną turbosprężarkę typu Twin-Scroll, co uprościło konstrukcję i poprawiło niezawodność. Jest to bardzo mocny silnik, oferujący świetne osiągi.
Mimo tych potencjalnych usterek, silnik N55 jest uważany za solidną i godną polecenia jednostkę benzynową, pod warunkiem regularnego serwisowania i dbałości o jakość oleju.
Dostępne warianty: 520i (184 KM), 528i (245 KM)
Analogicznie do sytuacji z dieslami, czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka benzynowa N20 jest obarczona podobnymi problemami co jej wysokoprężny odpowiednik N47.
Z tego powodu silniki N20 są uznawane za opcję ryzykowną, a ich ewentualny zakup powinien być poprzedzony bardzo wnikliwą weryfikacją stanu technicznego.
Wybór najmniej awaryjnego silnika w BMW F10 zależy od Twoich priorytetów i akceptowalnego poziomu ryzyka.
Kluczem do długowieczności każdego silnika w BMW F10, niezależnie od jego reputacji, jest skrócenie interwałów wymiany oleju do maksymalnie 10-15 tysięcy kilometrów oraz korzystanie z wysokiej jakości części i usług wyspecjalizowanych serwisów. Dbałość o regularną konserwację pozwoli cieszyć się komfortem i dynamiką tego wyjątkowego modelu przez wiele lat.