Citroën C4 Picasso i jego siedmioosobowa wersja Grand Picasso to od lat synonimy komfortu, przestronności i awangardowego stylu w segmencie rodzinnych minivanów. Samochody te, cenione za futurystyczny design, panoramiczną szybę przednią i niezwykłą funkcjonalność, zdobyły serca wielu europejskich rodzin. Jednak przy zakupie używanego egzemplarza, oprócz oceny stanu wnętrza i zawieszenia, kluczową kwestią jest wybór odpowiedniej jednostki napędowej. Gama silnikowa oferowana przez koncern PSA (obecnie Stellantis) jest bardzo szeroka i zawiera zarówno konstrukcje pancerne i godne polecenia, jak i te obarczone bardzo wysokim ryzykiem kosztownych awarii.
Przed szczegółową analizą warto wyjaśnić kwestię nazewnictwa. Artykuł skupi się głównie na drugiej generacji modelu, produkowanej od 2013 roku, która w 2018 roku przeszła rebranding i od tego momentu była sprzedawana jako Citroën C4 SpaceTourer (oraz Grand C4 SpaceTourer).
Część I: Silniki w C4 Grand Picasso II i C4 SpaceTourer (2013-2022)
Druga generacja modelu to najpopularniejszy wybór na rynku wtórnym. To właśnie tutaj wybór silnika ma fundamentalne znaczenie.
Silniki Benzynowe – Nowoczesność z Dużym Ryzykiem
W dobie downsizingu Citroën postawił na nowoczesne, turbodoładowane jednostki benzynowe. Niestety, ich skomplikowana budowa stała się źródłem wielu problemów.
- 1.2 PureTech (110 KM i 130 KM): Ten trzycylindrowy, turbodoładowany silnik zadebiutował w 2014 roku i szybko zdobył wiele nagród „Engine of the Year” za swoją dynamikę i kulturę pracy. W C4 Grand Picasso oferuje zaskakująco dobre osiągi i potrafi być oszczędny. Niestety, jego największą i powszechnie znaną wadą jest pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej („mokry pasek”). Z czasem materiał paska łuszczy się, a jego drobiny zapychają smok olejowy i kanały olejowe, prowadząc do utraty smarowania i zatarcia silnika.
- Zalecenia: Zakup auta z tym silnikiem jest ryzykowny. Wymaga on bezwzględnego stosowania oleju o odpowiedniej, niskopopiołowej specyfikacji i skróconego interwału wymiany (co 10-15 tys. km). Konieczna jest również regularna kontrola stanu paska rozrządu i jego prewencyjna wymiana znacznie częściej, niż zaleca producent. To propozycja tylko dla bardzo świadomych użytkowników, którzy znajdą egzemplarz z nienaganną historią serwisową.
- 1.6 VTi (120 KM): Dostępny w pierwszych latach produkcji (2013-2015), to wolnossąca jednostka z rodziny Prince, opracowana wspólnie z BMW. Choć pozbawiona turbosprężarki, również nie jest wolna od poważnych wad.
- Typowe problemy: Nadmierne zużycie oleju, problemy z napinaczem łańcucha rozrządu i wadliwym systemem zmiennych faz rozrządu. Awarie te są kosztowne w naprawie. Generalnie jest to silnik, którego należy unikać.
- 1.6 THP (Turbo High Pressure – 156 KM i 165 KM): To turbodoładowana i bardziej skomplikowana wersja silnika Prince, która niestety zwielokrotniła jego problemy. Przez lata uchodziła za jedną z najbardziej awaryjnych jednostek na rynku.
- Typowe problemy: Notorycznie rozciągający się łańcuch rozrządu, gromadzenie się twardego nagaru na zaworach ssących (konsekwencja bezpośredniego wtrysku), awarie pompy wysokiego ciśnienia, usterki turbosprężarki i wysokie zużycie oleju. Mimo że producent wprowadzał poprawki, ryzyko kosztownych awarii pozostaje bardzo wysokie. Zakup C4 Grand Picasso z tym silnikiem to propozycja wyłącznie dla pasjonatów marki, gotowych na duże wydatki.
Silniki Diesla – Rozsądek i Niezawodność (HDi i BlueHDi)
Jednostki wysokoprężne to zupełne przeciwieństwo problematycznych silników benzynowych. To właśnie one stanowią serce oferty i są najbezpieczniejszym i najbardziej polecanym wyborem w tym modelu.
- 1.6 HDi / BlueHDi (92 KM, 100 KM, 115 KM, 120 KM): Najpopularniejszy silnik w tym modelu, prawdziwy „wół roboczy”. Wersje 8-zaworowe uchodzą za wyjątkowo trwałe i tanie w eksploatacji.
- Charakterystyka: Oferuje bardzo dobrą kulturę pracy, jest cichy i niezwykle oszczędny – spalanie na poziomie 5-6 l/100 km jest łatwe do osiągnięcia. Wersje poniżej 115 KM mogą wydawać się nieco za słabe do w pełni załadowanego, siedmioosobowego minivana, ale do spokojnej jazdy rodzinnej w zupełności wystarczą. Wariant 120-konny (BlueHDi) zapewnia najlepszy kompromis.
- Na co zwrócić uwagę? Jak w każdym nowoczesnym dieslu, należy kontrolować stan filtra cząstek stałych (FAP) i zaworu EGR. Wersje BlueHDi wymagają regularnego uzupełniania płynu AdBlue, a system SCR może generować dodatkowe koszty (np. awarie czujników NOx). Mimo to, jest to bardzo solidna i niezawodna konstrukcja.
- 2.0 HDi / BlueHDi (150 KM i 163 KM): To bezdyskusyjnie najlepszy i najbardziej pożądany silnik w C4 Grand Picasso / SpaceTourer.
- Charakterystyka: Zapewnia doskonałą dynamikę i elastyczność, co jest szczególnie odczuwalne podczas wyprzedzania na trasie z kompletem pasażerów i bagażem. Jednocześnie potrafi być bardzo oszczędny.
- Niezawodność: Uchodzi za jednostkę praktycznie pancerną, o bardzo wysokiej trwałości. Potencjalne koszty serwisu są nieco wyższe niż w przypadku 1.6, ale rekompensuje to bezproblemową eksploatacją i ogromnym komfortem podróżowania. To wybór, który daje najwięcej spokoju ducha.
Część II: Kilka Słów o Pierwszej Generacji (2006-2013)
Dla porządku warto wspomnieć o silnikach w starszym modelu. Tutaj zasada jest podobna:
- Polecane silniki: Diesle 1.6 HDi (109 KM) i 2.0 HDi (136/150 KM) są trwałe i godne zaufania.
- Silniki ryzykowne: To tutaj zadebiutowały problematyczne jednostki benzynowe 1.6 VTi i 1.6 THP, których należy unikać.
- Skrzynia biegów: W pierwszej generacji często spotykana jest zautomatyzowana skrzynia manualna (MCP lub EGS). Jest ona znana z powolnej, szarpiącej pracy i niskiej trwałości. Znacznie lepszym wyborem jest skrzynia manualna lub klasyczny automat (jeśli dostępny).
Podsumowanie – Jaki Silnik Wybrać do C4 Grand Picasso?
Wybór jest w tym przypadku stosunkowo prosty i sprowadza się do jednej zasady: jeśli chcesz cieszyć się komfortem i funkcjonalnością tego auta bez obaw o kosztowne awarie, skup się wyłącznie na silnikach Diesla.
- Najlepszy i najbardziej uniwersalny wybór: 2.0 HDi / BlueHDi (150 KM lub więcej). Zapewnia idealny balans między mocą, ekonomią i legendarną trwałością. To silnik, który bez problemu radzi sobie z masą pojazdu, zapewniając bezpieczeństwo i komfort.
- Wybór dla oszczędnych: 1.6 HDi / BlueHDi (szczególnie w wersji 115/120 KM). Jeśli jeździsz głównie po mieście lub spokojnie w trasie i zależy Ci na minimalnym zużyciu paliwa, będzie to bardzo dobry i niezawodny wybór.
- Których silników unikać? Zdecydowanie należy unikać silników benzynowych 1.6 VTi oraz 1.6 THP. Silnik 1.2 PureTech można rozważyć tylko pod warunkiem znalezienia egzemplarza z absolutnie pewną i udokumentowaną historią serwisową, potwierdzającą regularne wymiany oleju i kontrolę paska rozrządu.
Citroën C4 Grand Picasso / SpaceTourer to fantastyczny samochód rodzinny. Jego największą zaletą jest komfort, a największą potencjalną wadą – silnik. Wybierając sprawdzoną jednostkę Diesla i dokładnie weryfikując stan techniczny przed zakupem u mechanika znającego specyfikę aut francuskich, można zapewnić sobie wiele lat spokojnej i przyjemnej eksploatacji.