jak działa silnik diesla



Podstawy działania silnika diesla

Silnik Diesla, nazwany tak na cześć swojego wynalazcy, Rudolfa Diesla, to rodzaj silnika spalinowego, który działa na zasadzie samozapłonu. W przeciwieństwie do silników benzynowych, które wymagają iskry do zapłonu mieszanki paliwa i powietrza, silniki Diesla korzystają z wysokiego ciśnienia do samoczynnego zapalenia paliwa.

Działanie silnika Diesla rozpoczyna się od ssania powietrza do cylindra przez tłok podczas jego ruchu w dół. Następnie tłok wraca do góry, sprężając powietrze i znacznie podnosząc jego temperaturę. Kiedy tłok jest blisko górnego martwego punktu (miejsca o najwyższym położeniu), wtryskiwane jest paliwo. Wysoka temperatura sprężonego powietrza powoduje natychmiastowy zapłon paliwa, bez potrzeby dodatkowej iskry.

Różnice między silnikiem diesla a benzynowym

Główną różnicą między silnikami diesla a benzynowymi jest sposób zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Jak już wspomniano, silniki Diesla korzystają z samozapłonu spowodowanego wysokim ciśnieniem, podczas gdy silniki benzynowe wymagają iskry zapłonowej. Ta różnica wynika z właściwości paliwa – diesel ma wyższą temperaturę zapłonu niż benzyna.

Inną istotną różnicą jest to, że w silnikach Diesla paliwo jest wtryskiwane do cylindra po sprężeniu powietrza, a nie przed nim, jak ma to miejsce w silnikach benzynowych. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie wyższych stopni sprężania i lepszej efektywności energetycznej. W praktyce oznacza to, że silniki Diesla są zazwyczaj bardziej ekonomiczne niż ich benzynowe odpowiedniki.

Zalety i wady silnika diesla

Silniki Diesla mają wiele zalet. Po pierwsze, są bardziej efektywne energetycznie – na jednym litrze paliwa mogą przejechać więcej kilometrów niż silniki benzynowe. Po drugie, diesel jest zazwyczaj tańszy od benzyny, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji. Po trzecie, silniki Diesla są znane ze swojej długowieczności.

Niestety, mają też swoje wady. Są zazwyczaj cięższe i głośniejsze od silników benzynowych. Ponadto, emisja cząstek stałych i tlenków azotu jest wyższa w silnikach Diesla, co przekłada się na większy wpływ na środowisko. Wreszcie, mimo że diesel jest tańszy od benzyny, silniki Diesla są zazwyczaj droższe w zakupie i mogą wymagać kosztownych napraw.