Opel Insignia, od momentu swojego debiutu w 2008 roku, zdobył ogromną popularność na rynku wtórnym. Przyciąga elegancką sylwetką, bogatym wyposażeniem i komfortem podróżowania, a wszystko to w bardzo atrakcyjnej cenie. Jednak za pięknym nadwoziem kryje się szeroka gama jednostek napędowych, których niezawodność jest bardzo zróżnicowana. Wybór odpowiedniego silnika jest kluczową decyzją, która może zadecydować o tym, czy posiadanie Insigni będzie przyjemnością, czy finansową udręką.
W tym przewodniku szczegółowo przeanalizujemy silniki dostępne w obu generacjach Opla Insignia, wskazując te najmniej awaryjne, a także te, których lepiej unikać.
Opel Insignia A (2008-2017) – gdzie szukać niezawodności?
Pierwsza generacja Insigni oferowała bardzo szeroką paletę silników. Niestety, nie wszystkie z nich okazały się udane. Kluczowy dla niezawodności jest tu rok produkcji, zwłaszcza w przypadku popularnych silników Diesla.
Najmniej awaryjne silniki benzynowe w Insigni A
Wśród jednostek benzynowych można wyróżnić dwie konstrukcje, które na tle reszty uchodzą za najbezpieczniejszy wybór.
- 1.8 16V (140 KM) – Wybór dla Ceniących Prostotę To najprostsza i najbardziej sprawdzona jednostka benzynowa w gamie. Jej największą zaletą jest brak skomplikowanego osprzętu – nie ma tu turbosprężarki ani bezpośredniego wtrysku paliwa. Opiera się na prostym, wielopunktowym wtrysku, co czyni ją idealnym kandydatem do montażu niedrogiej instalacji LPG. Choć jej dynamika w ciężkiej Insigni jest co najwyżej przeciętna i wymaga utrzymywania wyższych obrotów, odwdzięcza się wysoką trwałością i niskimi kosztami ewentualnych napraw. To najbezpieczniejszy wybór, jeśli szukasz bezproblemowej benzyny do spokojnej jazdy.
- 2.0 Turbo (220 KM / 250 KM) – Moc i Solidność W przeciwieństwie do problematycznych silników 1.6 Turbo, jednostka 2.0 Turbo (A20NHT / A20NHH) to konstrukcja General Motors, która cieszy się znacznie lepszą opinią. Jest to silnik o solidnej budowie, oferujący świetne osiągi i wysoką elastyczność. Choć nie jest całkowicie bezawaryjny (warto zwrócić uwagę na stan łańcucha rozrządu i ewentualne zużycie oleju w niektórych egzemplarzach), na tle konkurencji z tamtych lat wypada bardzo dobrze pod względem niezawodności. Regularny serwis olejowy (co 10-15 tys. km) i dbałość o układ chłodzenia są kluczem do jego długowieczności. To najlepsza propozycja dla osób szukających mocnej, benzynowej Insigni.
Najmniej awaryjne silniki Diesla w Insigni A
Silniki wysokoprężne 2.0 CDTI to najpopularniejsze jednostki pod maską Insigni A. Oferują dobrą dynamikę i niskie spalanie, ale ich niezawodność jest silnie uzależniona od daty produkcji.
- 2.0 CDTI (warianty 110, 130, 140, 160, 163 KM) – Tylko po 2012 roku! Ten silnik, będący rozwinięciem udanej konstrukcji Fiata (1.9 JTD), w pierwszych latach produkcji (do ok. 2011-2012 r.) borykał się z jedną, ale za to katastrofalną w skutkach wadą – problemem z uszczelką smoka pompy olejowej. Z czasem uszczelka ta twardniała, traciła swoje właściwości i pozwalała na zasysanie powietrza do układu smarowania. Prowadziło to do spadku ciśnienia oleju i w konsekwencji do zatarcia silnika.W modelach produkowanych od około 2012 roku Opel wprowadził zmodyfikowaną, poprawioną uszczelkę, co wyeliminowało ten problem. Dlatego, szukając diesla w Insigni A, należy bezwzględnie celować w egzemplarze z jak najpóźniejszych roczników. Poprawiony silnik 2.0 CDTI to jednostka bardzo trwała, oszczędna i dynamiczna (zwłaszcza w wersjach 160/163 KM). Poza tym jednym, kluczowym problemem, boryka się on jedynie z typowymi dla nowoczesnych diesli dolegliwościami (filtr DPF, zawór EGR, koło dwumasowe), których trwałość jest jednak na przyzwoitym poziomie.
Opel Insignia B (2017-2022) – nowocześniejsza i bardziej niezawodna
Druga generacja Insigni to samochód znacznie lżejszy i nowocześniejszy, co przełożyło się również na poprawę gamy silnikowej. Na szczęście, Opel wyciągnął wnioski i najbardziej problematyczne jednostki zniknęły z oferty.
Najmniej awaryjne silniki benzynowe w Insigni B
Choć gama benzynowa nie jest tak bezpieczna jak diesle, stanowi duży postęp w stosunku do poprzednika.
- 1.5 Turbo (140 KM / 165 KM) To podstawowy silnik benzynowy w tym modelu. Jest to konstrukcja opracowana przez General Motors, która uchodzi za znacznie bardziej udaną niż starsze silniki 1.4 Turbo czy 1.6 Turbo z Insigni A. Oferuje dobrą dynamikę i rozsądne spalanie. Nie jest znana z poważnych, powtarzalnych wad konstrukcyjnych, choć jako silnik z bezpośrednim wtryskiem, w perspektywie dłuższego przebiegu może być narażona na gromadzenie się nagaru. To umiarkowanie bezpieczny i godny rozważenia wybór benzynowy.
Najmniej awaryjne silniki Diesla w Insigni B – zdecydowani liderzy niezawodności
To właśnie diesle są najmocniejszym punktem Insigni B i to one są najczęściej rekomendowane przez mechaników i użytkowników.
- **2.0 CDTI / BlueHDi (170 KM / 174 KM) – Najlepszy Wybór Ta jednostka to ewolucja poprawionego silnika 2.0 CDTI z Insigni A. Jest powszechnie uznawana za najlepszy, najbardziej niezawodny i najbardziej pożądany silnik w całej gamie Insigni B. Łączy w sobie doskonałe osiągi, wysoką kulturę pracy i bardzo rozsądne zużycie paliwa. Jest to konstrukcja trwała, pozbawiona wad konstrukcyjnych, która przy regularnym serwisie bez problemu pokonuje ogromne przebiegi. Jedynym dodatkowym elementem serwisowym w wersji BlueHDi jest układ SCR (AdBlue), który jednak nie sprawia ponadprzeciętnych problemów.
- 1.6 CDTI / BlueHDi (110 KM / 136 KM) Ten silnik, nazywany przez Opla „szepczącym dieslem”, jest znany ze swojej wysokiej kultury pracy i bardzo niskiego spalania. To świetna propozycja dla osób, dla których priorytetem jest ekonomia. Jest to również silnik o dobrej opinii pod względem niezawodności. Jego dynamika jest wystarczająca do spokojnej jazdy, choć w pełni załadowanym autem może brakować mu nieco mocy na autostradzie w porównaniu do wersji 2.0.
Silniki, na które warto uważać (wybór podwyższonego ryzyka)
- Insignia A – 1.6 Turbo (180 KM): Problemy z pękającymi tłokami i skrzynią biegów M32.
- Insignia A – 2.8 V6 Turbo: Jednostka bardzo mocna, ale skomplikowana i niezwykle kosztowna w serwisie. Wyłącznie dla entuzjastów z dużym budżetem.
- Insignia A – 2.0 CDTI (przed 2012 r.): Ze względu na wspomniany problem z uszczelką pompy olejowej. Zakup takiego auta to loteria, która może skończyć się zatarciem silnika.
Który silnik jest najmniej awaryjny?
- Dla Opla Insignia A:
- Benzyna: 1.8 16V (140 KM) dla szukających prostoty i niskich kosztów, lub 2.0 Turbo (220/250 KM) dla poszukujących osiągów i dobrej trwałości.
- Diesel: 2.0 CDTI (dowolny wariant mocy), ale bezwzględnie z roczników 2012 i nowszych, z poprawioną konstrukcją układu smarowania.
- Dla Opla Insignia B:
- Benzyna: 1.5 Turbo (140/165 KM) jako rozsądny, choć niepozbawiony cech nowoczesnych silników (bezpośredni wtrysk) wybór.
- Diesel: 2.0 CDTI / BlueHDi (170/174 KM) – to zdecydowany zwycięzca rankingu niezawodności i najlepsza, najbardziej wszechstronna jednostka w tym modelu. Bardzo dobrą, oszczędną alternatywą jest 1.6 CDTI / BlueHDi.
Niezależnie od wybranej wersji, pamiętaj, że kluczowy jest stan konkretnego egzemplarza. Przed zakupem Opla Insignia niezbędna jest dogłębna kontrola w zaufanym warsztacie, który zna specyfikę tych modeli, oraz dokładna weryfikacja historii serwisowej.