Peugeot 5008 – jaki silnik wybrać?

Gama silnikowa Peugeot 5008 – przegląd jednostek benzynowych, diesla i hybryd

Peugeot 5008, zwłaszcza w swojej drugiej odsłonie, która przekształciła się z rodzinnego minivana w rasowego SUV-a segmentu D, oferuje zróżnicowaną paletę jednostek napędowych. Francuski producent, korzystając z zasobów grupy PSA (obecnie Stellantis), postawił na silniki, które mają łączyć wydajność z rygorystycznymi normami emisji spalin. Wybór odpowiedniego motoru w tym modelu nie jest jednak oczywisty, ponieważ gabaryty auta oraz jego przeznaczenie – często jako pojazdu dla 7 osób z bagażem – stawiają przed układem napędowym spore wymagania.

W gamie znajdziemy zarówno małolitrażowe jednostki benzynowe z rodziny PureTech, sprawdzone i cenione diesle BlueHDi, jak i nowsze układy hybrydowe. Kluczową cechą oferty Peugeota jest wyraźny podział: silniki benzynowe są kierowane głównie do użytkowników poruszających się w cyklu mieszanym i miejskim, podczas gdy diesle wciąż królują na autostradach. Warto zauważyć, że w nowszych rocznikach (szczególnie po liftingu w 2020 roku) gama została nieco okrojona, a nacisk położono na automatyczne skrzynie biegów EAT8, które znacząco wpływają na komfort podróżowania tym dużym SUV-em.

Ewolucja oferty a rocznik samochodu

Decydując się na zakup, musimy mieć świadomość, że dostępność konkretnych silników zależy od roku produkcji. Wcześniejsze modele oferowały mocniejsze diesle 2.0 oraz starsze wersje jednostek THP. Nowsze egzemplarze to dominacja silników 1.2 PureTech oraz 1.5 BlueHDi, a także wkraczające do oferty miękkie hybrydy (MHEV) oraz hybrydy typu plug-in. Zrozumienie tej ewolucji jest kluczowe, aby nie szukać konfiguracji, która w danym roczniku po prostu nie występowała.

Silniki benzynowe 1.2 i 1.6 PureTech – opinie, spalanie i awaryjność

Podstawową jednostką napędową w Peugeot 5008 jest silnik 1.2 PureTech. Dla wielu kierowców pomysł montowania trzycylindrowego silnika o pojemności 1.2 litra w tak dużym, 7-miejscowym aucie wydaje się kontrowersyjny. Jednak w praktyce jednostka ta, generująca zazwyczaj 130 KM, radzi sobie zaskakująco dobrze w warunkach miejskich. Dzięki turbodoładowaniu moment obrotowy jest dostępny relatywnie nisko, co zapewnia wystarczającą dynamikę do prędkości około 100-110 km/h. Jest to silnik lekki, co odciąża przednią oś i poprawia prowadzenie, ale jego kultura pracy (charakterystyczny warkot trzech cylindrów) może nie każdemu przypaść do gustu w aucie tej klasy.

1.6 PureTech – optymalny wybór benzynowy?

Znacznie bardziej adekwatnym źródłem napędu dla 5008 wydaje się być silnik 1.6 PureTech (wcześniej znany jako THP, choć znacznie zmodernizowany). Generując zazwyczaj 180 KM (występowały też wersje 165 KM), zapewnia on zapas mocy niezbędny do bezpiecznego wyprzedzania w trasie, nawet przy pełnym obciążeniu pojazdu. Jest to jednostka czterocylindrowa, co przekłada się na znacznie wyższą kulturę pracy i cichszą eksploatację przy prędkościach autostradowych w porównaniu do mniejszego brata. Spalanie w tym przypadku jest oczywiście wyższe i w mieście może oscylować w granicach 9-10 litrów na 100 km, ale jest to cena, którą warto zapłacić za lepszą dynamikę i trwałość przy dużych obciążeniach.

W kwestii awaryjności, oba silniki mają swoje bolączki. W przypadku 1.2 PureTech najgłośniejszym tematem jest pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej. Choć rozwiązanie to miało zmniejszyć tarcie, w praktyce pasek potrafi się łuszczyć, a drobiny gumy zatykają smok pompy oleju, co może prowadzić do zatarcia silnika. Wymaga to rygorystycznego przestrzegania interwałów wymiany oleju (i paska), częściej niż zaleca producent. Silnik 1.6 PureTech w nowszych odsłonach wyeliminował większość problemów z rozrządem znanych z owianych złą sławą wczesnych jednostek Prince, choć wciąż warto kontrolować układ dolotowy pod kątem osadzania się nagaru, co jest typowe dla wtrysku bezpośredniego.

Warianty wysokoprężne BlueHDi – czy diesel w Peugeot 5008 to wciąż dobry wybór?

Mimo globalnej nagonki na silniki wysokoprężne, w przypadku dużego SUV-a jak Peugeot 5008, diesel pozostaje najbardziej racjonalnym wyborem dla osób pokonujących długie trasy. Francuskie jednostki HDi od lat uchodzą za jedne z najlepszych na rynku pod względem kultury pracy i stosunku osiągów do spalania. W gamie 5008 dominują dwie pojemności: 1.5 BlueHDi oraz 2.0 BlueHDi. Ta pierwsza, generująca 130 KM, jest następcą cenionego 1.6 HDi. Jest to silnik bardzo oszczędny, potrafiący w trasie zejść ze spalaniem poniżej 5 litrów, jednak w tak dużym aucie może brakować mu „pary” przy wyższych prędkościach.

Królem polowań w gamie 5008 jest bez wątpienia jednostka 2.0 BlueHDi (zazwyczaj 150 KM lub 180 KM). To silnik stworzony do tego samochodu. Wysoki moment obrotowy (nawet 400 Nm) sprawia, że auto z lekkością nabiera prędkości, nie męczy się na wzniesieniach i doskonale współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. Jeśli planujesz ciągnąć przyczepę kempingową lub często podróżujesz z kompletem pasażerów, 2.0 BlueHDi jest bezkonkurencyjny. Niestety, w najnowszych cennikach jednostka ta jest systematycznie wycofywana na rzecz hybryd, co czyni ją łakomym kąskiem na rynku wtórnym.

Poniższa tabela przedstawia zestawienie kluczowych parametrów najpopularniejszych jednostek napędowych w modelu 5008, co ułatwi bezpośrednie porównanie ich potencjału:

Silnik Rodzaj paliwa Moc (KM) Moment obrotowy (Nm) Szacunkowe spalanie średnie Rekomendacja
1.2 PureTech Benzyna 130 230 ok. 6.5 – 7.5 l/100km Jazda miejska, małe przebiegi
1.6 PureTech Benzyna 180 250 ok. 7.5 – 8.5 l/100km Uniwersalny, dynamiczny
1.5 BlueHDi Diesel 130 300 ok. 5.0 – 6.0 l/100km Ekonomiczna jazda, floty
2.0 BlueHDi Diesel 180 400 ok. 6.0 – 7.0 l/100km Trasy, duże obciążenie, holowanie

Najczęstsze usterki silników w Peugeot 5008 – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Choć Peugeot 5008 II generacji jest uznawany za udaną konstrukcję, żaden z silników nie jest wolny od wad. W przypadku nowoczesnych diesli BlueHDi, głównym źródłem problemów nie jest sam blok silnika, lecz osprzęt ekologiczny. Układ AdBlue bywa kapryśny – krystalizacja mocznika może uszkodzić pompę zintegrowaną ze zbiornikiem, co często wiąże się z koniecznością wymiany całego zbiornika, a to kosztowna operacja. Ponadto, w silniku 1.5 BlueHDi warto zwrócić uwagę na łańcuszek spinający wałki rozrządu (oprócz głównego paska), który w początkowych latach produkcji miewał tendencję do rozciągania się lub zrywania (problem przejścia z łańcucha 7mm na 8mm).

W silnikach benzynowych, jak wspomniano wcześniej, „cichym zabójcą” w jednostce 1.2 PureTech jest łuszczący się pasek rozrządu. Przed zakupem używanego egzemplarza z tym silnikiem, absolutnie konieczne jest sprawdzenie historii serwisowej oraz fizyczna kontrola stanu paska przez wlew oleju (często widać jego strukturę). Jeśli pasek jest popękany lub spuchnięty, istnieje ryzyko, że smok olejowy jest już częściowo zatkany. Warto również wspomnieć o elektronice sterującej pracą silnika, która w francuskich autach bywa wrażliwa na wilgoć i skoki napięcia, co może objawiać się błędami „Check Engine” bez wyraźnej mechanicznej przyczyny.

Niezależnie od wybranej jednostki, warto regularnie kontrolować układ chłodzenia oraz stan turbosprężarki. W tak dużym aucie silniki, zwłaszcza te o mniejszej pojemności (1.2 benzyna i 1.5 diesel), pracują pod dużym obciążeniem termicznym. Regularna wymiana oleju co 10-12 tysięcy kilometrów, zamiast zalecanych przez producenta 30 tysięcy, jest najlepszą polisą ubezpieczeniową dla trwałości tych jednostek.

Podsumowanie: Jaki silnik w Peugeot 5008 będzie najlepszy dla Twoich potrzeb?

Wybór idealnego silnika do Peugeota 5008 zależy niemal wyłącznie od profilu użytkowania pojazdu. Jeśli auto ma służyć jako „szkolny autobus” do odwożenia dzieci w mieście i sporadycznych wyjazdów weekendowych, a roczne przebiegi nie przekraczają 15-20 tysięcy kilometrów, benzynowy 1.2 PureTech 130 KM będzie wystarczający i najtańszy w zakupie. Dla osób szukających lepszych osiągów w benzynie, 1.6 PureTech jest złotym środkiem, choć trudniej go znaleźć na rynku wtórnym w dobrym stanie i cenie.

Jeżeli jednak Peugeot 5008 ma pełnić rolę prawdziwego krążownika szos, którym w wakacje pojedziesz do Chorwacji z pełnym bagażnikiem, a na co dzień pokonujesz długie dystanse do pracy, diesel jest jedynym słusznym wyborem. Wariant 1.5 BlueHDi zadowoli oszczędnych, ale to 2.0 BlueHDi daje największą satysfakcję z jazdy i poczucie solidności. To właśnie dwulitrowy diesel najlepiej pasuje do charakteru tego masywnego SUV-a, zapewniając elastyczność i spokój, jakiego oczekuje się od auta rodzinnego tej klasy.

Ostatecznie, przed podjęciem decyzji, warto odbyć jazdę próbną. Różnica w odczuciach między trzycylindrowym benzyniakiem a mocnym dieslem jest w tym modelu kolosalna i może zaważyć na tym, czy polubisz swoje nowe auto na lata, czy będziesz traktować je tylko jako środek transportu.