Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
W ogłoszeniach motoryzacyjnych, specyfikacjach technicznych i codziennych rozmowach o samochodach bardzo często pojawiają się określenia takie jak „silnik 1.4”, „1.6” czy „2.0”. Dla wielu kierowców są to znajome liczby, ale co one tak naprawdę oznaczają? Czym różni się stary, wolnossący silnik 1.4 od jego nowoczesnego, turbodoładowanego odpowiednika o tej samej pojemności? Zrozumienie tego podstawowego parametru jest kluczem do świadomego wyboru samochodu, który będzie dopasowany do naszych potrzeb, stylu jazdy i oczekiwań finansowych.
Liczba „1.4” w kontekście silnika odnosi się do jego pojemności skokowej, wyrażonej w litrach. Pełna nazwa techniczna to „pojemność skokowa silnika spalinowego”, a jej wartość podawana jest zazwyczaj w litrach (L) lub centymetrach sześciennych (cm³ lub ccm).
Czym jest pojemność skokowa w praktyce? Można ją opisać jako łączną objętość, jaką „przemierza” tłok (lub wszystkie tłoki w silniku wielocylindrowym) od swojego najniższego do najwyższego położenia w cylindrze. Wyobraźmy sobie strzykawkę – jej pojemność to objętość, jaką zajmuje płyn, gdy tłoczek jest w pełni wyciągnięty. Analogicznie, pojemność skokowa silnika to suma objętości wszystkich jego cylindrów. Jest to w pewnym sensie „pojemność robocza” lub „płuca” silnika – im większa, tym więcej mieszanki paliwowo-powietrznej może jednorazowo zassać i spalić, co tradycyjnie przekładało się na większą moc.
Przez dekady w motoryzacji panowała prosta zasada: większa pojemność oznaczała więcej mocy. Słynne powiedzenie „nie ma nic w zastępstwie pojemności” (ang. there’s no replacement for displacement) było w dużej mierze prawdą. Duży, wielocylindrowy silnik generował wysoki moment obrotowy i moc, podczas gdy małe jednostki były zarezerwowane dla aut miejskich.
Dziś ta zasada nie jest już tak oczywista. Kluczową rolę odgrywa technologia. Dzięki rozwiązaniom takim jak:
Dzięki tym technologiom, nowoczesny, turbodoładowany silnik 1.4 może z łatwością generować moc, która 20 lat temu była zarezerwowana dla wolnossących jednostek o pojemności 2.0 litra lub większej. Dlatego sama liczba „1.4” mówi nam dziś tylko część historii.
Aby w pełni zrozumieć, z jakim silnikiem mamy do czynienia, należy rozróżnić dwie fundamentalnie różne konstrukcje o tej samej pojemności:
1. Silnik 1.4 Wolnossący (np. MPI, VTi, Duratec) To tradycyjna konstrukcja, która zasysa powietrze do cylindrów w sposób naturalny, bez pomocy turbosprężarki. Zazwyczaj posiada wielopunktowy wtrysk paliwa (MPI).
2. Silnik 1.4 z Turbodoładowaniem (np. TSI, T-Jet, Turbo, T-GDI) To nowoczesna konstrukcja, będąca owocem tzw. downsizingu. Wyposażona w turbosprężarkę i często bezpośredni wtrysk paliwa, oferuje znacznie lepsze parametry.
Pojemność 1.4 litra jest niezwykle uniwersalna, dlatego silniki te można znaleźć w szerokiej gamie samochodów, głównie:
Wybór silnika 1.4 to decyzja o poszukiwaniu kompromisu.
Podsumowując, oznaczenie „1.4” mówi nam jedynie o „pojemności płuc” silnika. O jego prawdziwym charakterze, mocy i temperamencie decyduje technologia, która go otacza. Dlatego przy wyborze samochodu zawsze warto sprawdzić, czy mamy do czynienia z prostą jednostką wolnossącą, czy zaawansowanym silnikiem z turbodoładowaniem.