silnik wolnossący co to



Podstawowe informacje o silniku wolnossącym

Silnik wolnossący, nazywany również silnikiem o swobodnym skoku tłoka, to typ jednostki napędowej, który jest zaprojektowany tak, aby uniknąć uszkodzeń mechanicznych w przypadku kolizji zaworów z tłokami. W tradycyjnych silnikach, jeśli mechanizm rozrządu nie działa prawidłowo (na przykład z powodu zerwania paska rozrządu), może dojść do kolizji zaworów z tłokami, co prowadzi do poważnych uszkodzeń. Silniki wolnossące są zaprojektowane tak, aby nawet w przypadku awarii rozrządu, ruch zaworów i tłoków nigdy się nie pokrywał.

Ta cecha sprawia, że silniki wolnossące są bardziej odporne na pewne typy awarii mechanicznych niż ich odpowiedniki nie-wolnossące. Jednakże konstrukcja ta ma również swoje wady. Przykładowo, wymaga ona większej precyzji w procesie produkcji i montażu, co może wpływać na koszt końcowy pojazdu. Ponadto, ze względu na konieczność utrzymania większych odstępów między poszczególnymi elementami silnika, jednostki te mogą generować nieco mniejszą moc w porównaniu do silników nie-wolnossących o podobnej pojemności.

Zalety i wady silnika wolnossącego

Silniki wolnossące mają kilka zalet. Jak już wspomniano, są one bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne spowodowane awarią rozrządu. Dzięki temu są one często wybierane do zastosowań, gdzie niezawodność jest kluczowa, takich jak pojazdy służb ratowniczych czy wojskowych. Ponadto, ze względu na większe odstępy między elementami, silniki te są często cichsze i mniej podatne na drgania niż ich odpowiedniki nie-wolnossące.

Jednakże silnik wolnossący ma również swoje wady. Ze względu na konieczność utrzymania większych odstępów między elementami, jednostki te mogą generować mniejszą moc w porównaniu do silników nie-wolnossących o podobnej pojemności. Ponadto, ze względu na większą precyzję wymaganą w procesie produkcji i montażu, koszt tych jednostek może być wyższy.

Zastosowanie silnika wolnossącego

Silnik wolnossący znajduje zastosowanie przede wszystkim w samochodach osobowych i dostawczych, ale także w niektórych modelach motocykli. Wiele popularnych marek samochodów, takich jak Subaru, Volvo czy Saab, korzystało lub nadal korzysta z tego typu jednostek napędowych. Warto jednak pamiętać, że nie każdy silnik oznaczony jako „wolnossący” jest wolnossący w 100%. Często producenci stosują różnego rodzaju kompromisy konstrukcyjne, które mogą wpływać na rzeczywistą „wolność ssania” silnika.

Podsumowując, silnik wolnossący to interesująca alternatywa dla tradycyjnych jednostek napędowych. Jego głównymi zaletami są większa odporność na awarie mechaniczne i cichsza praca, ale muszą one być wyważone przeciwko potencjalnie niższej mocy i wyższym kosztom produkcji.