Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Wybór odpowiedniego silnika to jedna z kluczowych decyzji przy zakupie każdego samochodu, a w przypadku Volvo XC60 – flagowego SUV-a segmentu premium – ma to szczególne znaczenie. Volvo od lat konsekwentnie stawia na innowacje, bezpieczeństwo i proekologiczne rozwiązania, co znajduje odzwierciedlenie w gamie dostępnych jednostek napędowych. Współczesne XC60 oferuje głównie silniki benzynowe z technologią mild-hybrid oraz zaawansowane hybrydy plug-in, zapewniając szeroki wachlarz opcji dostosowanych do różnorodnych potrzeb i stylów jazdy.
Obecnie Volvo XC60 opiera swoją ofertę na architekturze silników Drive-E, charakteryzującej się wysoką wydajnością, kompaktowymi rozmiarami i elastycznością. Większość jednostek benzynowych to silniki czterocylindrowe o pojemności 2.0 litra, wspierane przez systemy miękkiej hybrydy (MHEV), znane jako seria „B” (np. B5, B6). Te rozwiązania pozwalają na odzyskiwanie energii podczas hamowania i wykorzystywanie jej do wspomagania silnika spalinowego, co przekłada się na płynniejszą jazdę i nieznaczne obniżenie zużycia paliwa. Z kolei dla tych, którzy szukają maksymalnej efektywności i możliwości jazdy w trybie czysto elektrycznym, Volvo przygotowało zaawansowane hybrydy plug-in (PHEV) z rodziny Recharge, oferujące imponującą moc i niską emisję CO2.
Warto zaznaczyć, że Volvo systematycznie wycofuje silniki Diesla ze swojej oferty, skupiając się na elektryfikacji. Choć jeszcze kilka lat temu diesel był popularnym wyborem, zwłaszcza w wersji D4 czy D5, obecnie jego dostępność jest mocno ograniczona lub całkowicie wycofana z wielu rynków, w tym polskiego. Skupmy się zatem na najbardziej aktualnych i dostępnych opcjach: benzynowych miękkich hybrydach oraz hybrydach plug-in.
Silniki benzynowe w Volvo XC60, oferowane głównie w konfiguracji mild-hybrid (MHEV) jako jednostki z serii „B”, to propozycja dla kierowców ceniących sobie komfort, płynność działania oraz dynamiczną, ale jednocześnie zrelaksowaną jazdę. Te 2.0-litrowe, czterocylindrowe turbodoładowane silniki benzynowe są wspomagane przez 48-woltową instalację elektryczną.
Głównymi przedstawicielami tej grupy są jednostki B5 oraz w niektórych konfiguracjach B6. B5 oferuje zazwyczaj około 250 KM, podczas gdy B6, wzmocnione o dodatkowe doładowanie mechaniczne, może generować w okolicach 300 KM. Niezależnie od wariantu, charakteryzują się one znakomitą kulturą pracy i dużą elastycznością, co sprawia, że idealnie sprawdzają się zarówno w miejskiej dżungli, jak i podczas szybkiej jazdy autostradowej. System MHEV poprawia przede wszystkim płynność działania systemu Start/Stop oraz delikatnie wspiera silnik spalinowy podczas ruszania, redukując opóźnienia i przyczyniając się do subtelnej redukcji zużycia paliwa.
Wybierając benzynowe XC60, stawiasz na sprawdzone, nowoczesne rozwiązania, które zapewniają wysoki poziom komfortu i dynamiki, jednocześnie wpisując się w trend łagodnej elektryfikacji. To doskonała opcja dla osób, które nie mają możliwości regularnego ładowania pojazdu, a cenią sobie klasyczną, ale udoskonaloną jazdę benzynową.
Przez lata silniki Diesla były synonimem ekonomicznej jazdy na długich trasach, a Volvo XC60 w wersjach D4 i D5 cieszyło się dużą popularnością. Wysoki moment obrotowy dostępny już od niskich obrotów, w połączeniu z relatywnie niskim zużyciem paliwa, czynił je idealnym wyborem dla osób pokonujących znaczne przebiegi, często na autostradach, lub holujących przyczepy. Jednakże, w obliczu globalnych trendów ekologicznych i coraz ostrzejszych norm emisji spalin, Volvo podjęło decyzję o stopniowym wycofywaniu silników wysokoprężnych ze swojej oferty.
Na wielu kluczowych rynkach, w tym w Polsce, nowe Volvo XC60 nie są już dostępne z silnikami Diesla. Jeśli jednak rozważasz zakup używanego egzemplarza, warto pamiętać o ich zaletach i potencjalnych wadach. Starsze wersje D4 (około 190 KM) i D5 (około 235 KM, często z technologią PowerPulse) oferowały znakomite osiągi i bardzo dobre wyniki w spalaniu na trasie, często schodząc poniżej 6 l/100 km. Były to solidne i trwałe jednostki, doskonale radzące sobie z masą XC60.
Podsumowując, choć diesel w Volvo XC60 był kiedyś rozsądnym wyborem dla konkretnej grupy kierowców, obecnie jego rola w ofercie Volvo drastycznie zmalała. Dla nowych pojazdów producent koncentruje się wyłącznie na rozwiązaniach zelektryfikowanych, a poszukiwanie diesla będzie ograniczać się do rynku wtórnego, gdzie nadal może być to opcja warta rozważenia dla specyficznych zastosowań.
Hybrydy plug-in (PHEV) w Volvo XC60, znane pod nazwą Recharge, to kwintesencja nowoczesnej strategii Volvo, łącząca imponującą moc z dbałością o środowisko. To właśnie ten typ napędu jest obecnie najbardziej promowany przez szwedzkiego producenta jako idealny kompromis dla większości kierowców. Gama Recharge obejmuje modele takie jak T6 Recharge i T8 Recharge (lub Ultimate/Plus T8 AWD), oferujące znaczące osiągi dzięki synergii silnika benzynowego i elektrycznego.
Serce układu PHEV stanowi 2.0-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, współpracujący z silnikiem elektrycznym zlokalizowanym na tylnej osi (co zapewnia napęd na cztery koła bez mechanicznego połączenia między osiami). Łączna moc systemowa w T6 Recharge wynosi około 350 KM, natomiast w T8 Recharge może przekroczyć nawet 450 KM, zapewniając przyspieszenie do 100 km/h w czasie poniżej 5 sekund. To wyniki godne sportowych SUV-ów, jednocześnie oferujące możliwość jazdy w trybie całkowicie elektrycznym.
Decydując się na PHEV, kluczowe jest posiadanie dostępu do regularnego ładowania – czy to w domu, czy w pracy. Bez regularnego uzupełniania energii w baterii, hybryda plug-in może zużywać więcej paliwa niż porównywalny silnik benzynowy MHEV, ze względu na większą masę pojazdu. Ponadto, wyższa cena zakupu jest czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, choć długoterminowo koszty eksploatacji mogą być niższe.
Dla kierowców, którzy są w stanie regularnie ładować swój samochód i pokonują codzienne dystanse głównie w trybie elektrycznym, Volvo XC60 Recharge stanowi idealne połączenie luksusu, osiągów, oszczędności i troski o środowisko. To wybór, który doskonale odzwierciedla przyszłość motoryzacji.
Wybór idealnego silnika do Volvo XC60 to decyzja, która powinna być podyktowana Twoimi indywidualnymi potrzebami, stylem jazdy i możliwościami. Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi, ale rozważenie poniższych czynników pomoże Ci podjąć świadomą decyzję.
To absolutnie kluczowy czynnik dla hybryd plug-in. Jeśli nie masz możliwości regularnego ładowania w domu, pracy lub w miejscach, które często odwiedzasz, pełen potencjał ekonomiczny i ekologiczny wersji Recharge nie zostanie wykorzystany. W takim przypadku, mimo jej zalet, lepiej rozważyć benzynową miękką hybrydę.
Hybrydy plug-in (Recharge) zazwyczaj mają wyższą cenę zakupu niż ich benzynowe odpowiedniki MHEV. Warto jednak skalkulować potencjalne oszczędności na paliwie (zwłaszcza przy ładowaniu w taniej taryfie nocnej) oraz ewentualne ulgi podatkowe czy dopłaty, które mogą zniwelować tę różnicę w dłuższej perspektywie.
Jeśli priorytetem są sportowe osiągi i bardzo szybkie przyspieszenie, wersje Recharge T8 (ponad 450 KM) oferują imponującą moc. Jeśli wystarczy Ci solidna dynamika i płynność, B5 (około 250 KM) lub B6 (około 300 KM) z pewnością spełnią Twoje oczekiwania.
Jeśli zależy Ci na minimalizacji śladu węglowego i w pełni wykorzystaniu możliwości elektrycznych, hybryda plug-in jest naturalnym wyborem. Volvo mocno stawia na elektryfikację, a posiadanie PHEV to wyraz wspierania tych trendów.
Podsumowując, Volvo XC60 oferuje doskonałe opcje napędowe. Dokładna analiza Twojego stylu życia, możliwości ładowania i budżetu pozwoli Ci wybrać silnik, który najlepiej sprosta Twoim oczekiwaniom i zapewni satysfakcję z jazdy luksusowym SUV-em Volvo przez wiele lat.