Volvo XC60 – Jaki silnik wybrać? Poradnik dla kupujących

Volvo XC60 to od lat jeden z najpopularniejszych SUV-ów klasy premium na polskim rynku. Ceniony za bezpieczeństwo, komfort i elegancki design, przyciąga uwagę wielu kierowców szukających wszechstronnego auta rodzinnego. Jednak pod maską XC60 pracowały i pracują różne jednostki napędowe. Wybór odpowiedniego silnika to klucz do satysfakcji z użytkowania tego modelu. Zastanawiasz się, który silnik Volvo XC60 będzie dla Ciebie najlepszy? Diesel, benzyna, a może hybryda? W tym poradniku przyjrzymy się dostępnym opcjom w obu generacjach modelu i pomożemy podjąć świadomą decyzję.

Volvo XC60 I generacji (2008-2017) 

Pierwsza generacja XC60 oferowała szeroką gamę silników, które zdobyły uznanie użytkowników. Na rynku wtórnym dominują diesle, ale jednostki benzynowe również mają swoich zwolenników.

  • Silniki Diesla (D3, D4, D5):
    • Charakterystyka: To głównie legendarne, pięciocylindrowe jednostki Volvo (choć pod koniec produkcji pojawiły się też czterocylindrowe z rodziny Drive-E). Słyną z dobrej kultury pracy (zwłaszcza 5-cylindrowe), wysokiego momentu obrotowego i rozsądnego zużycia paliwa, szczególnie w trasie.
    • Dla kogo? Idealne dla osób pokonujących rocznie duże dystanse, często podróżujących drogami szybkiego ruchu. Zapewniają dobrą dynamikę przy niskim spalaniu. Wersje D4 i D5 oferują najlepszy kompromis między osiągami a ekonomią. Słabsze D3 wystarczy do spokojnej jazdy.
    • Na co zwrócić uwagę? Jak w każdym współczesnym dieslu, warto sprawdzić stan filtra DPF, koła dwumasowego (w manualnych skrzyniach) czy układu wtryskowego, zwłaszcza przy wyższych przebiegach. Regularny serwis to podstawa.
  • Silniki Benzynowe (T5, T6):
    • Charakterystyka: Oferowały wyższą kulturę pracy i lepsze osiągi (zwłaszcza mocne T6, często sześciocylindrowe). Zapewniają płynne rozwijanie mocy. Nowsze jednostki T5 to już często czterocylindrowe silniki z turbodoładowaniem.
    • Dla kogo? Dla kierowców ceniących dynamikę, jeżdżących głównie po mieście lub pokonujących mniejsze roczne przebiegi. Koszty paliwa będą wyższe niż w dieslach, ale potencjalnie mniej problemów z osprzętem typowym dla diesli (DPF, EGR).
    • Na co zwrócić uwagę? Warto sprawdzić historię serwisową. Niektóre jednostki (szczególnie te mocniejsze) mogą zużywać więcej oleju. Turbodoładowanie wymaga dbałości.

Volvo XC60 II generacji (od 2017)

Druga odsłona XC60 przyniosła rewolucję pod maską. Zrezygnowano z silników pięcio- i sześciocylindrowych na rzecz nowoczesnych, dwulitrowych jednostek czterocylindrowych z rodziny Drive-E, a także wprowadzono elektryfikację.

  • Silniki Diesla (D3, D4, D5 – początkowo, później wycofywane):
    • Charakterystyka: Czterocylindrowe jednostki oferujące dobry kompromis między osiągami a spalaniem. Wymagają stosowania AdBlue. Z czasem zastępowane przez wersje Mild Hybrid (B4 D, B5 D).
    • Dla kogo? Podobnie jak w I generacji – dla osób dużo jeżdżących w trasach. Oferują dobrą ekonomię.
  • Silniki Benzynowe (T4, T5, T6 – początkowo):
    • Charakterystyka: Nowoczesne, turbodoładowane jednostki benzynowe zapewniające dobrą dynamikę i kulturę pracy. Również stopniowo zastępowane przez wersje Mild Hybrid (B4 P, B5 P, B6 P).
    • Dla kogo? Dobry wybór do jazdy mieszanej i miejskiej, dla ceniących płynność i osiągi.
  • Mild Hybrid (MHEV – oznaczenia B4, B5, B6 – zarówno diesel jak i benzyna):
    • Charakterystyka: To ewolucja silników spalinowych. Mały silnik elektryczny wspomaga jednostkę główną przy ruszaniu i przyspieszaniu, co minimalnie obniża spalanie i poprawia płynność działania systemu Start-Stop. Nie jest to jednak „pełna” hybryda – nie można jeździć tylko na prądzie.
    • Dla kogo? Uniwersalny wybór, stanowiący obecnie trzon oferty. Łączy zalety silników spalinowych z niewielkim wsparciem elektrycznym. Dobry kompromis dla większości użytkowników.
  • Plug-in Hybrid (PHEV – T6 Twin Engine, T8 Twin Engine/Recharge):
    • Charakterystyka: Najbardziej zaawansowane i najmocniejsze wersje. Łączą silnik benzynowy z silnikiem elektrycznym i baterią, którą można ładować z gniazdka. Pozwalają na przejechanie kilkudziesięciu kilometrów wyłącznie na prądzie (idealne do codziennych dojazdów), a w trybie hybrydowym oferują imponujące osiągi i niskie średnie spalanie (pod warunkiem regularnego ładowania).
    • Dla kogo? Dla osób mających możliwość regularnego ładowania auta (w domu, w pracy). Idealne dla tych, którzy na co dzień pokonują krótkie dystanse, a jednocześnie potrzebują auta na długie trasy. To także opcja dla szukających najlepszych osiągów i najnowocześniejszych technologii. Jest to jednak najdroższa opcja zakupu.

Kluczowe pytania przed wyborem silnika:

Zanim podejmiesz decyzję, odpowiedz sobie na kilka pytań:

  1. Ile kilometrów rocznie pokonujesz? (Dużo i w trasie -> Diesel/Mild Hybrid Diesel/PHEV; Mało i w mieście -> Benzyna/Mild Hybrid Benzyna/PHEV)
  2. Gdzie głównie jeździsz? (Trasy -> Diesel/MHEV Diesel; Miasto -> Benzyna/MHEV Benzyna/PHEV; Mieszany -> MHEV/PHEV)
  3. Jaki masz budżet na zakup i eksploatację? (Diesle I gen. mogą być tańsze w zakupie, ale droższe w serwisie; PHEV są najdroższe w zakupie, ale tanie w eksploatacji przy ładowaniu).
  4. Jak ważna jest dla Ciebie dynamika? (T6, T8 Recharge, mocniejsze D5/B5 oferują najlepsze osiągi).
  5. Czy masz gdzie ładować hybrydę Plug-in? (Jeśli nie, jej potencjał nie zostanie wykorzystany).

Podsumowanie

Wybór silnika w Volvo XC60 zależy ściśle od Twoich indywidualnych potrzeb i stylu użytkowania. Starsza generacja oferuje sprawdzone i trwałe diesle (szczególnie 5-cylindrowe) oraz dynamiczne benzyny. Nowsza generacja to krok w stronę nowoczesności – wydajne jednostki Drive-E, uniwersalne Mild Hybridy i zaawansowane hybrydy Plug-in dla świadomych użytkowników.

Niezależnie od wyboru, Volvo XC60 to komfortowy i bezpieczny SUV. Mamy nadzieję, że ten poradnik ułatwi Ci znalezienie wersji idealnie dopasowanej do Twoich oczekiwań.