Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Renault Clio 4, produkowane w latach 2012-2019, szybko zdobyło popularność jako stylowy i funkcjonalny samochód miejski, a także kompaktowy pojazd rodzinny. Kluczowym elementem jego sukcesu była zróżnicowana gama jednostek napędowych, zaprojektowanych tak, aby sprostać różnym potrzebom kierowców – od oszczędnej jazdy miejskiej po dynamiczne podróże na dłuższych dystansach. Wybór odpowiedniego silnika w używanym Clio 4 to decyzja, która znacząco wpływa na komfort jazdy, koszty eksploatacji i potencjalną bezawaryjność pojazdu.
Wśród silników benzynowych Renault oferowało zarówno sprawdzone, wolnossące jednostki, jak i nowoczesne, turbodoładowane konstrukcje. Miały one zapewniać kompromis między osiągami a zużyciem paliwa, szczególnie w cyklu miejskim. Z kolei opcje diesla, skupione wokół jednej, ale bardzo dopracowanej jednostki, były odpowiedzią na potrzeby klientów szukających maksymalnej oszczędności na paliwie przy wyższych przebiegach.
Zrozumienie specyfiki każdej z tych jednostek jest kluczowe przed podjęciem decyzji zakupowej. Niezależnie od tego, czy priorytetem jest niska cena zakupu i prosta konstrukcja, oszczędność paliwa w mieście, czy też dynamika na trasie – Clio 4 ma coś do zaoferowania. W kolejnych sekcjach dokładnie przyjrzymy się poszczególnym propozycjom, analizując ich mocne i słabe strony, aby ułatwić świadomy wybór.
Wybór silnika benzynowego w Renault Clio 4 sprowadza się do trzech głównych opcji, z których każda ma swoje unikalne cechy, przeznaczenie i potencjalne wyzwania. Zrozumienie ich charakterystyki jest kluczowe, aby dopasować jednostkę do indywidualnych preferencji i stylu jazdy.
To najstarsza i najbardziej podstawowa jednostka w ofercie benzynowej Clio 4. Czterocylindrowy, wolnossący silnik o pojemności 1.2 litra i mocy 73 koni mechanicznych jest synonimem prostoty i niskich kosztów serwisowania. Charakteryzuje się bardzo dobrą niezawodnością, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla osób poszukujących bezproblemowej eksploatacji.
Jego główne zalety to sprawdzona konstrukcja, brak skomplikowanych podzespołów (brak turbo, bezpośredniego wtrysku) oraz niska wrażliwość na jakość paliwa. Ponadto, jest to idealna jednostka do montażu instalacji LPG, co pozwala znacząco obniżyć koszty paliwa. Niestety, dynamika jest jego piętą achillesową – 73 KM to niewiele do samochodu o masie blisko 1100 kg, co objawia się leniwym przyspieszeniem i koniecznością częstego redukowania biegów, zwłaszcza na trasie. Spalanie w mieście bywa wyższe niż w nowocześniejszych jednostkach, a na autostradzie silnik pracuje na wysokich obrotach, co zwiększa hałas i zużycie paliwa.
Trzycylindrowy silnik 0.9 TCe o mocy 90 koni mechanicznych to pierwsza turbodoładowana jednostka benzynowa w Clio 4. Jest to konstrukcja downsizingowa, zaprojektowana z myślą o niskim zużyciu paliwa w cyklu homologacyjnym i lepszej elastyczności niż wolnossące 1.2 16V. Dzięki turbosprężarce, silnik oferuje zauważalnie lepsze osiągi i moment obrotowy dostępny od niższych obrotów, co czyni go znacznie przyjemniejszym w codziennej jeździe, zwłaszcza w mieście i na obwodnicach.
Jednak trzycylindrowa konstrukcja oznacza gorszą kulturę pracy – silnik jest bardziej wibrujący i hałaśliwy niż czterocylindrowe odpowiedniki. Wczesne egzemplarze miały problemy z rozrządem (łańcuch), choć nowsze wersje zostały poprawione. Kluczowe dla trwałości turbosprężarki i ogólnej kondycji silnika jest regularna wymiana oleju na wysokiej jakości specyfikację, zgodną z zaleceniami producenta. Przy odpowiednim serwisie 0.9 TCe jest dobrym kompromisem między oszczędnością a dynamiką, idealnym do jazdy miejsko-podmiejskiej.
Silnik 1.2 TCe, rozwijający 118 lub 120 koni mechanicznych, to najmocniejsza opcja benzynowa w Clio 4. Czterocylindrowa jednostka z turbodoładowaniem oferuje najlepsze osiągi i dynamikę, co sprawia, że Clio z tym silnikiem radzi sobie bardzo dobrze zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Jest to najbardziej komfortowa opcja dla osób ceniących sobie elastyczność i możliwość swobodnego wyprzedzania.
Niestety, 1.2 TCe (oznaczenie H5F) jest też jednostką, która zbierała najwięcej negatywnych opinii ze względu na problemy z nadmiernym zużyciem oleju, odkładaniem się nagaru oraz awariami rozrządu. Problemy te były szczególnie widoczne w egzemplarzach z początkowych lat produkcji. Choć Renault wprowadzało modyfikacje, ryzyko wystąpienia tych usterek jest realne. Wymaga to bardzo dokładnego sprawdzenia historii serwisowej, regularnych kontroli poziomu oleju oraz częstej jego wymiany. Wybór tej jednostki jest rekomendowany tylko po wnikliwej inspekcji przedzakupowej i świadomości potencjalnych wyższych kosztów eksploatacji.
Silnik 1.5 dCi (oznaczenie K9K) to prawdziwy weteran w gamie Renault i jeden z najbardziej rozpoznawalnych diesli na rynku. W Clio 4 występował w kilku wariantach mocy: 75 KM, 90 KM oraz 110 KM. Jest to jednostka, która zyskała reputację symbolu oszczędności, choć nie jest wolna od pewnych wad, o których warto wiedzieć przed zakupem.
Główną i niezaprzeczalną zaletą 1.5 dCi jest jego fenomenalna ekonomia paliwowa. Warianty 75 i 90 KM potrafią bez problemu osiągać spalanie poniżej 5 l/100 km w cyklu mieszanym, a na trasie wyniki rzędu 3.5-4 l/100 km nie są rzadkością. Wersja 110 KM, oferująca bardzo dobrą dynamikę, również pozostaje niezwykle oszczędna. Wysoki moment obrotowy dostępny od niskich obrotów sprawia, że jazda jest płynna i komfortowa, a samochód jest elastyczny i dobrze radzi sobie z wyprzedzaniem.
Silnik ten jest sprawdzoną i dojrzałą konstrukcją, która na przestrzeni lat przeszła wiele modyfikacji, eliminując wcześniejsze bolączki (np. dotyczące panewek w starszych generacjach). W Clio 4 zazwyczaj spotykamy już poprawione wersje, które przy odpowiednim serwisie potrafią pokonać setki tysięcy kilometrów. Jest to idealny wybór dla osób pokonujących duże roczne przebiegi i często jeżdżących poza miastem.
Mimo wielu zalet, 1.5 dCi, jak każdy nowoczesny diesel, ma swoje słabsze strony. Są to przede wszystkim potencjalne problemy z osprzętem, który jest wrażliwy na jakość paliwa i styl jazdy. Wtryskiwacze, pompa wysokiego ciśnienia (Common Rail), zawór EGR czy filtr cząstek stałych (DPF) to elementy, których wymiana może być kosztowna. Zwłaszcza DPF, który wymaga regularnego „wypalania” na dłuższych trasach, może sprawiać problemy w samochodach eksploatowanych głównie w mieście.
Kultura pracy, choć znacznie lepsza niż w wielu innych małych dieslach, nadal ustępuje jednostkom benzynowym, szczególnie na zimno. Dodatkowo, wyższe ceny oleju napędowego (choć różnica jest często niwelowana przez niższe spalanie) oraz droższe przeglądy (ze względu na bardziej skomplikowany układ paliwowy i wyższe wymagania dotyczące oleju) wpływają na ogólne koszty eksploatacji.
Koszty eksploatacji 1.5 dCi są dwuznaczne. Z jednej strony, niezwykle niskie zużycie paliwa pozwala zaoszczędzić znaczną sumę przy dużych przebiegach. Z drugiej strony, w przypadku awarii wspomnianego osprzętu, koszty napraw mogą być wysokie. Wymiana kompletu wtryskiwaczy, regeneracja turbosprężarki czy usunięcie problemów z DPF to inwestycje rzędu kilku tysięcy złotych.
Kluczowe dla utrzymania 1.5 dCi w dobrej kondycji jest stosowanie wysokiej jakości paliwa, regularna wymiana oleju i filtrów (najlepiej co 15 tys. km lub co rok) oraz unikanie krótkich tras, które nie pozwalają silnikowi osiągnąć optymalnej temperatury pracy i skutecznie oczyścić DPF. Osoby, które jeżdżą głównie w mieście, powinny poważnie zastanowić się, czy diesel jest dla nich optymalnym wyborem.
Wybór idealnego silnika do Renault Clio 4 to decyzja, która powinna być podyktowana przede wszystkim indywidualnymi potrzebami i profilem użytkowania pojazdu. Trzy kluczowe czynniki, które należy wziąć pod uwagę, to styl jazdy, roczny przebieg oraz dostępny budżet, zarówno na zakup, jak i dalszą eksploatację.
To, w jaki sposób i gdzie głównie będziesz używać samochodu, jest fundamentalne.
To kluczowy wskaźnik do rozważenia opłacalności zakupu diesla.
Koszty są zawsze istotnym czynnikiem.
Pamiętaj, że oszczędności na paliwie w dieslu mogą zostać szybko pochłonięte przez jedną, kosztowną awarię, jeśli silnik nie jest eksploatowany zgodnie z jego przeznaczeniem.
Po dogłębnej analizie wszystkich dostępnych jednostek napędowych w Renault Clio 4, nadszedł czas na podsumowanie i rekomendacje. Wybór „najlepszego” silnika jest zawsze kwestią subiektywną i zależy od indywidualnych priorytetów kierowcy. Oto werdykt eksperta, który pomoże Ci podjąć świadomą decyzję:
Rekomendacja: 1.2 16V (73 KM)
Jeśli szukasz samochodu głównie do miasta, pokonujesz krótkie dystanse i priorytetem jest dla Ciebie bezproblemowa eksploatacja oraz niskie koszty utrzymania, to klasyczne 1.2 16V jest najlepszym wyborem. Jest to jednostka niezwykle trwała, prosta w serwisowaniu i odporna na zaniedbania. Dodatkowo, znakomicie nadaje się do instalacji LPG, co znacząco obniża koszty paliwa. Akceptowalna dynamika w warunkach miejskich i na spokojnych trasach, jednak poza miastem wymaga cierpliwości.
Rekomendacja: 0.9 TCe (90 KM)
Dla kierowców poruszających się zarówno po mieście, jak i okazjonalnie po drogach podmiejskich czy krótkich trasach, 0.9 TCe oferuje najlepszy kompromis. Zapewnia wyraźnie lepszą dynamikę niż 1.2 16V, jest oszczędny przy spokojnej jeździe, a jego wady (kultura pracy, wrażliwość na serwis) są akceptowalne, pod warunkiem, że zwracamy uwagę na historię serwisową i dbamy o regularną wymianę oleju.
Rekomendacja: 1.5 dCi (90 KM lub 110 KM)
Jeśli Twoje roczne przebiegi przekraczają 20-25 tys. km, a większość z nich pokonujesz na trasach pozamiejskich, 1.5 dCi jest bezkonkurencyjny pod względem ekonomii paliwa. Warianty 90 KM i 110 KM oferują świetną dynamikę i elastyczność. Kluczowe jest jednak, aby auto było regularnie serwisowane (wysokiej jakości paliwo, częsta wymiana oleoju) i eksploatowane w sposób, który sprzyja dieslowi (unikanie wyłącznie krótkich tras). Zwróć uwagę na historię DPF i wtryskiwaczy.
Rekomendacja: 1.2 TCe (118-120 KM)
Jeśli priorytetem jest dla Ciebie najlepsza dynamika i komfort jazdy w Clio 4, a nie boisz się wyższych potencjalnych kosztów, 1.2 TCe oferuje najwięcej mocy. Jednakże, wybór tej jednostki jest obarczony największym ryzykiem. Absolutnie kluczowe jest bardzo dokładne sprawdzenie historii serwisowej pojazdu, kontrola zużycia oleju oraz ogólnego stanu silnika przed zakupem. Bez rzetelnej dokumentacji i potwierdzenia regularnego, skrupulatnego serwisu, lepiej unikać tej opcji.
Podsumowując: Nie ma jednego „najlepszego” silnika dla każdego. Wybierz ten, który najlepiej pasuje do Twojego stylu życia, budżetu i preferencji. Niezależnie od wyboru, pamiętaj, że kluczem do długiej i bezproblemowej eksploatacji jest dokładna inspekcja przedzakupowa oraz regularne i staranne serwisowanie pojazdu. Renault Clio 4 to udany samochód, a z odpowiednio dobranym silnikiem może służyć wiernie przez wiele lat.